Schrijver
Denker
Dromer
Twijfelaar


Paarse krokodil emoji

Verschenen op: 31 januari 2019

Van huis uit ben ik marketing en communicatie expert. Misschien daarom dat ik vaak met wat meer dan gemiddelde belangstelling naar reclame kijk. Daar zitten soms pareltjes tussen. Helemaal terecht dat Frekkel in de prijzen is gevallen.

En er zijn ook hele slechte. Ik geef een voorbeeld. Die commercial begint met de mededeling dat er 3,5 miljard vrouwen zijn die allemaal uniek zijn. Dat moet voor de vrouwen een heerlijk gevoel zijn, dat eindelijk erkend wordt dat vrouwen allemaal uniek zijn. Ze zijn ook allemaal een beetje raar en beangstigend, maar ze zijn uniek.

Dan gaat de commercial verder door een vreselijke wantoestand aan de kaak te stellen, want de vraag die er op volgt, luidt: "Maar waarom zou er dan maar één soort maandverband zijn?" Kijk, now we're talking. Eindelijk wordt toegegeven dat vrouwen ernstig gehinderd worden in het kunnen genieten en doorleven van hun eigen stukje uniekheid.
Dat is de reden waarom vrouwen op zekere leeftijd wel op zoek moeten naar zichzelf. Omdat er sprake is van een ernstige identiteitscrisis. Daardoor zijn er zo veel yoga-schooltjes, willen vrouwen boeken schrijven. Of van hun partner af. Alleen maar door dat uniforme stukje bandage.

Vol trots kondigt deze fabrikant aan dat ze daarom maar liefst vier(!) soorten maandverband hebben. Nee dat scheelt een slok op een borrel, ben je als vrouw net zo uniek als pakweg 900 miljoen andere vrouwen. 

Gelukkig zijn er ook reclames die zichzelf overstijgen. Die iets toevoegen aan onze taal. De reclame van de paarse krokodil is daar een prachtig voorbeeld van. Vrijwel iedereen weet dat de paarse krokodil staat voor hemeltergende, vernederende bureaucratie. 
Als je als reclamemaker dat weet te bereiken, dan mag je je wat mij betreft meten met van Kooten en de Bie die onze taal hebben verrijkt met woorden als 'doemdenken' en 'regelneef'. 

En de paarse krokodil is weer helemaal terug. In de zorgindustrie worden zorgaanbieders en patiënten, oh nee die heten tegenwoordig denk ik zorgbelevers, stapelgek van onnodige en onbegrijpelijke formuliertjes, procedures, van-kastje-naar-de-muur-stuurders en kommaneukers.  En zij komen nu in opstand, er zijn zelfs als stickers en stempels van paarse krokodillen. Dan kun je op elk onzinnig formuliertje een sticker plakken of stempel zetten.

Maar dat gaat mij niet ver genoeg. We moeten nu doorpakken. En niet de zorg, ook banken, energieleveranciers, telecom-providers, verzekeraars, overheden, noem maar op, moeten nu eindelijk maar eens gaan voelen dat we helemaal klaar zijn met die bureaucratie. 

En daarom wil ik een paarse krokodil emoji. Want al die bedrijven en instellingen zijn vaak alleen nog maar te benaderen via mail, chat of Whats-app. En daar kan ik geen paarse krokodil op plakken. 
En al die bedrijven die je, als je wat gekocht of gevraagd hebt, je vragen hoeveel sterren je ze geeft of welk cijfer, die worden verplicht om naast al die reviews ook te vermelden hoeveel paarse krokodillen ze hebben gekregen. Dan weet je pas met wat voor soort bedrijf je te maken hebt.

En ik wil nog een stapje verder, want bedrijven en instellingen die hun maximale quotum paarse krokodillen overschrijden mogen geen post-it stickers meer. Die zijn onmisbaar voor hun hippe agile scrumprojectjes waarin ze net bezig zijn de customer journey te heroptimaliseren. Of de customer experience te herdefiniëren. Dan moeten ze weer gewoon gaan doen waar het allemaal om draait. Een klant normaal behandelen.

Ik wil, als ik een vraag heb over mijn energiecontract, niet meer hoeven doemdenken dat ik verstrikt raak in no-reply-mails, chatbots en vreugdeloze wachtmuziek als ik aan de lijn hang. Misschien dat ze denken dat dat de ultieme klantbeleving is van mijn klantreis. Maar dat is dus niet zo.

Nu alleen nog een regelneef zien te vinden die die emoji voor elkaar gaat krijgen. En opstand!

 

 

Als de eerste die de telefoon opneemt uw vraag niet kan beantwoorden, dan hebt u met bureaucratie te maken.

Lyndon B. Johnson

Mis niks!

Krijg voortaan automatisch de nieuwste verhalen en columns in je mailbox. Makkelijk toch?